Rugsėjo 7 d. (trečiadienį) 16 val. Kuršių nerijos istorijos muziejuje (Pamario g. 53, Nida) - atidaroma Romo Juškelio fotografijų paroda.
„Jis netrokšta garbės, gyvena savo ritmu: mėgsta savaitgaliais su fotoaparatu klaidžioti po miestą, kur, rodos, viskas nufotografuota. Bet jis vis randa ką nors nauja“, – beveik prieš dešimtmetį apie kaunietį fotografą Romą Juškelį (1946–2016) pasakojo jo kolega Alvydas Vaitkevičius.
Kūrybinėje fotografijoje debiutavęs XX a. aštuntojo dešimtmečio pabaigoje Juškelis sukūrė įvairios stilistikos ir tematikos serijų, visos jos vienu ar kitu aspektu buvo savitos. Žiūrint retrospektyviai atrodo, kad Juškelio kūryba buvo svarbi, bet kartu ir šiek tiek periferinė bendros Lietuvos fotografijos panoramos dalis. Autoriaus darbai skyrėsi nuo Lietuvos fotografijos mokyklos – humanistinės fotografijos krypties, kuri mūsų šalyje vyravo septintuoju ir aštuntuoju dešimtmečiais. Dalis Juškelio serijų sukurtos nesivadovaujant šioje mokykloje vyravusiu reportažiniu metodu, jo darbams nebūdingas humanistinis dėmesys žmogui. Juškelio kūrybą būtų sunku sieti ir su jo kūrybinio kelio pradžios laikotarpiu Lietuvos fotografijoje išryškėjusia „nuobodulio estetika“ ar konceptualiais tuometės jaunųjų fotografų kartos eksperimentais.
Vertinant autoriaus kūrybą šiandien, akivaizdu, kad būtent grynosios formos paieškos yra vienas svarbiausių Juškelio kūrybos bruožų. Jis ypač akivaizdus fotografijose, kurias autorius lakoniškai pavadino „Forma“. Šios fotografijos, kai kurios sukurtos dar aštuntajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, o kitos – jau naujo tūkstantmečio pradžioje, byloja apie kūrybinį nuoseklumą, ieškant nuo bet kokio siužeto, pasakojimo ar lyrizmo išlaisvintos formos. Žinomas fotomenininkas Aleksandras Macijauskas taikliai apibūdino Juškelio fotografijų stilių, jį pavadinęs analitiniu, t. y. skatinančiu perprasti tikrovę, ją skaidant į daugiau ar mažiau abstrahuotas formas.
Parodoje pristatomos serijos Žmonės ir manekenai (1987–1992) fotografijos leidžia Juškelio kūrybą lyginti su bendra XX a. pirmosios pusės čekų fotografijos stilistika bei jai būdingu poetiškumu ir užuominomis į siurrealizmą. Vaizduose susisluoksniuoja ir vietomis susikeičia keletas tikrovės lygmenų: realių žmonių veido išraiškas ir pozas groteskiškai atkartojantys manekenai fotografijose matomi pro vitrinų stiklus, kuriuose atsispindi gatvės gyvenimas. Tokie darbai demonstruoja fotografo gebėjimą įžvelgti keistus, tačiau realiai egzistuojančius mūsų gyvenimo aspektus, dažnai nepastebimus praeiviui. Šis paprastas, bet veiksmingas sprendimas miesto atspindžius vandens paviršiuje skatino suvokti kaip fantastinius vaizdinius.
Parengta pagal Tomo Pabedinsko tekstą „Gyvenęs ir kūręs laisvai“
Parodos organizatorius: Lietuvos fotomenininkų sąjunga
Romo Juškelio fotografijų paroda yra renginio 39-ASIS TARPTAUTINIS FOTOMENININKŲ SEMINARAS “NIDA 2016” programos dalis.